fbpx

Med alle de fristelser der er i julemåneden, kan det være svært, at finde et balanceret forhold til mad, kager, småkager mm.. Men med de rigtige redskaber, er det muligt.

Hvordan er din december? Giver du slip, og tillader dig selv alt, eller har du svært ved at ’styre’ dig selv omkring julemaden og julegodterne? Og bliver du efterfølgende ærgerlig på dig selv?

I december vil der på den gennemsnitlige arbejdsplads typisk være pebernødder, brunkager og måske slik på daglig basis. Herudover vil der nogle gange i løbet af måneden være glögg og æbleskiver. Og naturligvis en julefrokost, med alt hvad hjertet begærer. Samtidig kommer de sædvanlige kager, som kollegerne har med af forskellige årsager.

De sociale arrangementer i december, har altid omdrejningspunktet omkring mad og drikke

På hjemmefronten er der ekstra mange arrangementer, og de sociale arrangementer indebærer ofte – for ikke at sige altid – mad og drikke. Børnenes vuggestuer, børnehaver eller skoler har julearrangementer. Vi har julefrokoster og vi har juleafslutning til diverse ting, som børnene eller vi selv går til. Ja, du kan selv fylde ekstra arrangementer på, hvis dette ikke er nok.

Og når vi går i supermarkedet, og handler, bliver vi konstant påmindet om, at julemåneden er ensbetydende med slik, småkager, godter og æbleskiver. Det bliver nærmest kastet efter os, fra vi sætter vores fødder i supermarkedet, til vi forlader det igen.

Så der er ikke noget at sige til, at vi er mange, som har svært ved at navigere rundt i december måned. Især, hvis vi gerne vil skabe lidt balance mellem de søde sager, julemaden og de sunde tiltag, og samtidig prøve at holde vægten.

Og det er måske også årsagen til, at vi bruger januar, til at udligne de søde valg vi tog i december, med et ønske om en sundere start på det nye år.

Desværre ender januar ofte med at blive lige så ekstrem som december. Bare med modsatte fortegn.

For nu skal vi stoppe med at spise sukker, vi skal tabe os ved at spise massere af kedeligt mad. Og vi skal træne uhørt meget – alt sammen maskeret som et nytårsfortsæt.
Men ville det ikke være rart, hvis vi kunne finde en balance gennem hele året? Så behøver vi ikke gå amok i december, og leve i fuldstændig afholdenhed i januar?

Hvordan finder vi så en god balance, hvor der både er plads til æbleskiver, pebernødder og grønne salater?

Her er mine 5 bud på, hvordan du finder balance:

1. Hav et overordnet mål for hele året

– Skriv dit mål et sted, hvor du let kan finde det frem igen, når du har brug for at tjekke ind.

Det behøver ikke være så kompliceret, men tag stilling til, hvad dit mål er for året – vil du tabe dig, spise sundere, holde vægten, træne el.lign.

Du skal tænke i tilvalg frem for fravalg. Det kan hjernen lettere arbejde med.

Hvordan vil du nå målet? Og husk, at forbud og restriktioner holder dig tilbage, øger risikoen for tilbagefald og du vil med stor sandsynlighed miste motivationen undervejs.

Du skal i stedet tænke på tilvalg, da hjernen har lettere ved at arbejde med dette. Et eksempel kunne være:

Tilvalg: Jeg vælger at spise flere grøntsager til hvert måltid, så jeg holder mig mæt i længere tid.

Fravalg: Jeg vil ikke spise slik og kage om aftenen (- hvad er sandsynligheden for, at det kommer til at ske?).

Det giver en højere motivation og chance for succes, når du vælger til frem for at vælge fra.

2. Til julefrokoster – især med buffet

I starten af december, kan du med fordel lave denne lille øvelse.

  1. Skriv alle de retter ned, som du kan komme i tanke om, der findes på et jule-buffetbord – fx på en post-it seddel, med én fødevare pr. lap. Eller på computeren, så det er let at flytte rundt med – du behøver ikke have en samlet ret pr. seddel, så fx grøntlangkål med brunkartofler kan være to sedler.
  2. Opdel nu maden i to bunker. A) dem du gerne vil have og B) dem du er lige glad med. Husk, at det de fleste retter på buffetbordet, kan du få, alle dage på året, så det er måske ikke dem, du behøver lige netop til julefrokosten.
  3. Prioriter nu den mad, som du gerne vil have, så du har favoritterne øverst. Og fravalg i et hjørne for sig.

Eksponeringsøvelse

Nu ved du, hvad du gerne vil prioritere at spise til julefrokosten, og hvad du ikke behøver koncentrere dig om. Du kan derfor tage en runde om bordet, og vælge din prioriterede mad, og lade det øvrige være.

Det er ikke nødvendig at spise rugbrød til alle retter, fordi kutymen dikterer dette. Du kan også sagtens spise rejer uden franskbrød eller ost uden kiks.

Endelig er det vigtigt, at du lytter til din krop. Lad være med at spise op, hvis du er mæt, eller det ikke smager godt – det er ok at levne.

3. Husk at oplade batterierne i december

Du kan ikke blive ved med at give af dig selv, hvis du har flade batterier. Det er som at blive ved med at hælde fra en tom kande. Du er nødt til at fylde kanden op en gang i mellem, for at der kommer noget ud af den.

Sørg derfor for, at finde tidspunkter i løbet af december, hvor du kan få noget dig-tid.
Kig dine arrangementer igennem og lav en liste over de arrangementer, som fylder dig med energi, og hvilke som dræner dig for energi.

Kan du uddelegere nogle af de arrangementer, som dræner dig for energi eller måske helt droppe at deltage? Det er nemlig ikke livsnødvendigt at deltage i alle arrangementerne i løbet af december.

Husk også at prioriter din nattesøvn og dine pauser i løbet af dagen, da det også er med til at fylde dine batterier op igen.

Og når du er fyldt med energi, så har du også lettere ved at tage de gode valg, som gavner dig. Fremfor de hurtige valg, som du ikke selv føler, at du er herre over, og som bestemt ikke gavner dig.

4. Spis nærende og mættende mad

Sørg først og fremmest for, at din basiskost er på plads. Det vil sige mange grøntsager og proteiner.

Grøntsagerne og proteiner fylder godt op i maven, og giver maven noget at arbejde med, så du holder dig mæt i længere tid.

Kan du holde fast gennem hele december, at halvdelen af din tallerken består af grøntsager og ¼-del består af proteiner, så gør det ikke noget, at der også ligger 3 æbleskiver på den sidste ¼-del af tallerkenen. Eller at du spiser lidt slik og kage.

Tilpas din dag, hvis du ved, at du skal til julefrokost om aftenen, så du sørger for, at spise mindre, men mættende, portioner i løbet af dagen. På den måde, gør det ikke så meget, at du fylder lidt mere på om aftenen.

Husk dog også, at du ikke skal kompensere dagen efter, hvis du dagen før, har spist mere end beregnet. For når du bliver sulten igen, så har du faktisk forbrændt sidste måltid.

5. Giv slip på den sort / hvide tankegang

Vi har ofte en tendens til at tænke i sundt og usundt, rigtig og forkert, slankende og fedende. Men når vi har denne sort/hvide tankegang, bliver vi også låst fast i vores valg af fødevarer.

Prøv om du kan se alle fødevarer som værende ens. De hverken feder / slanker eller er sunde / usunde. For du kan sagtens tabe dig ved udelukkende at spise chokolade. Men mængden af næring du får, ved udelukkende at spise chokolade er minimal, og du vil derfor have svært ved at holde dig mæt hele dagen.

Se fødevarer som neutrale – men pas i stedet for på mængden du spiser.

Det vil altså sige, at det er mængderne du skal være opmærksom på. Det gør ikke noget, at du både spiser småkager, chokolade og kage, hvis du har gjort plads til det i dagens kost. Og skulle du få spist mere end beregnet den ene dag, så feder det ikke dagen efter, hvis du vender tilbage til din oprindelige plan. Det sætter først sine spor, hvis du smider alle de gode intentioner over hækken, og fortsætter med at spise søde sager resten af dagen og måske dagen efter.

Derfor, når du finder balancen, vil du opleve, at der ikke behøver være så stor forskel på december, januar og resten af året. Men at du får et mere fleksibelt forhold til mad og søde sager, og herved undgår at overspise i december, for at nægte dig selv en masse nydelse i januar.

Du får til gengæld et år med fleksibilitet, nydelse og velvære.

Har du brug for min hjælp til at få et balanceret forhold til mad?

Og er du træt af slankekure, men ønsker du stadig at tabe dig, så er ét af mine forløb måske noget for dig?

Jeg tilbyder lige nu gratis og uforpligtende afklaringsamtaler, hvor du fortæller mig, hvad dine udfordringer er, og jeg giver et bud på, hvordan du kan løse dem.

Skriv til mig på facebook messenger eller kontakt mig på vivian(@)kropogharmoni.dk. Så finder vi en tid, hvor vi kan tale sammen.

 

Læs også…

Nytårsfortsæt som virker

 

Rigtig glædelig jul, og godt nytår.

Dejligt, at du vil læse med.

Du er også velkommen til at dele mit indlæg, hvis du syntes, andre kunne have glæde af at læse med.
Det kan du gøre fra ikonerne i venstre side af skærmen.

Freebie forside

Få guiden 7 strategier til et holdbart vægttab

- og modtag mit nyhedsbrev, hvor du får endnu flere tips og guides til en sund og selvkærlig livsstil.

Success - du vil modtage en mail om lidt, hvor du kan hente din kopi af guiden.

Pin It on Pinterest

Share This