fbpx

Har du en indre kritiker?

En stemme, som fortæller dig, at du er uduelig, for tyk eller for grim. At du ikke bliver til noget. At du mangler rygrad eller, at du alligevel ikke kan finde ud af noget, og ikke er god nok.

Når vi ikke er bevidste om den indre kritiker, så giver det næring til dårlige tanker om os selv.

Selvsaboterende tanker rodfæster sig i kroppen, hvilket er med til at give os et dårligt forhold til vores krop. Og fordi ord er så magtfulde, så påvirker det vores følelser og handlinger, hvilket ender med at forplante sig ud i vores vaner og adfærd.

Det er derfor vigtigt, at vi først og fremmest bliver bevidste om, hvad vores indre kritiker siger til os selv. Uden denne bevidsthed, kan vi nemlig ikke begynde at bryde magten, som stemmen har over os.

Hvad siger din indre kritiker til dig?

Hvordan bryder jeg magten?

Jeg foreslår, at du bruger de næste par dage til at skrive de ting ned, som din indre kritiker siger om dig. Skriv dine tanker på et stykke papir, så neutralt du kan, så du kan forholde dig objektivt og ufordømmende til dem.

Prøv derefter at finde en repræsentant eller et symbol for din indre, negative stemme. Det kan være, at du kan finde en legetøjsfigur blandt dine børns legetøj. For når du legemliggør din indre kritiker, er det lettere at holde den ud fra din krop og konfrontere den.

Så, når din indre stemme begynder at sige ting til dig, som ’Du kan ikke finde ud af noget’, så kan du holde den ud fra din krop og sige ’Aaarh, det er vist ikke rigtig. Der er mange ting jeg kan finde ud af, så det passer vist ikke’.

Du skal altså starte med at forholde dig til dine tanker – som du gør, ved at du skriver dem ned, på et stykke papir. Dernæst skal du finde ud af, hvad du vil give som modsvar til dine tanker.

Find modsvar til dine dårlige tanker

Ved at arbejde med dine modsvar, er du altid forberedt, hvis din indre, negative stemme pludselig skulle dukke op og sige dårlige ting om dig.

Et modsvar kunne fx være:

  • Jeg er, som jeg skal være
  • Jeg gør det bedste, som jeg kan.
  • Jeg er lige præcis dér, hvor jeg skal være.
  • Jeg er god til mange ting

Find selv på flere modsvar, som passer til dine tanker.

Har du ikke fundet et modsvar, kan du afbryde din tankestrøm ved at sige dette lille mantra ’Jeg er god nok, som jeg er’, og sig det lige igen, og lyt godt efter, når du siger det:

JEG er god nok, som jeg er!

Arbejder du ikke med din krop, og din måde at tænke på dig selv på, er det næsten umuligt at arbejde med at forandre dit forhold til din krop og dit selvværd. Men husk på, at jo mere du stopper din indre kritiker, des mere mister den magten over dig.

Det betyder dog ikke, at din indre kritiker vil forsvinde. Den vil stadig komme frem fra tid til anden, hvor du ikke har et modsvar. Men så kan du spørge dig selv: Er det virkelig dét her, jeg tror på?

Vil du have min hjælp?

På mit 8-ugers online mentorforløb ‘Det selvkærlige vægttab’, arbejder vi også med din indre kritiker. Vi finder modsvar og arbejder med at neutralisere de ord, som du tildeler dig selv.

Jeg tilbyder en gratis afstemningssamtale på 30 min., så vi sikrer, at vi er et godt match.

Læs om mit forløb Det selvkærlige vægttab

Book en gratis afstemningssamtale

Dejligt, at du vil læse med.

Du er også velkommen til at dele mit indlæg, hvis du syntes, andre kunne have glæde af at læse med.
Det kan du gøre fra ikonerne i venstre side af skærmen.

Freebie forside

Få guiden 7 strategier til et holdbart vægttab

- og modtag mit nyhedsbrev, hvor du får endnu flere tips, guides og tilbud til en sund og selvkærlig livsstil.

Success - du vil modtage en mail om lidt, hvor du kan hente din kopi af guiden.

Pin It on Pinterest

Share This