fbpx

Nu gik det lige så godt. Du var fokuseret, du havde en plan og motivationen var i top. Men pludselig begynder du at spise, selvom du ikke er sulten. Du får bare sådan lyst til en krydderbolle, chips eller slik. Du ved, at du ikke må, for så ødelægger du alt det gode, du har bygget op det sidste stykke tid, men… pludselig sker det bare.

Og så kan du jo lige så godt bare give los, for kuren er spoleret, og du har igen fejlet. Du spiser alt du kan, selvom du nærmest får det dårligt. Og så starter du forfra på mandag.

Måske var det også bare kuren, som var forkert. Måske skulle du vælge den, de skriver om i bladene, for den virker jo, kan du se.

Jeg kender det så godt. For jeg har shoppet slankekure gennem de sidste 15 år. Men intet virkede. Jeg endte altid med at spise det ’forbudte’ – de ting, jeg havde sat mig for, at jeg ikke måtte spise det næste lange stykke tid.

Hvorfor følger jeg ikke planen?

Det værste du kan gøre i de her situationer, er, at slå dig selv i hovedet. Det er nemlig ikke din skyld. Du kæmper mod vaner og mønstre, som du måske har haft hele dit liv. Og hvis du samtidig har tendens til at spise på følelserne, er der endnu en faktor, som du kæmper imod.

Endelig er det nærmest umuligt at gå uden for en dør, uden at du bliver fristet af alle mulige lækkerier.

Samtidig bliver du bombarderet med slankekure, som lover store vægttab på meget kort tid. Men spørg dig selv om, at hvis du har brugt flere år på at nå op på din nuværende vægt, er det så realistisk at tabe dig på lyntid?

Lynkure er fine på kort sigt, hvis du lige mangler nogle kilo. Men når du er på lynkur, arbejder du ud fra ren viljestyrke, og det kan kun lade sig gøre i en begrænset periode. Herefter overtager andre dele af hjernen, som blandt andet styrer lystcentret, og du overspiser i alt dét, du ikke har givet dig selv lov til at spise. Og så tager du stille og roligt det tabte på igen.

Men hvad skal jeg SÅ gøre?

Vi er alle forskellige, og det er derfor også individuelt, hvad der virker for lige netop dig.

  • Det kan være, at du skal starte med at revurdere din plan, hvis du har lavet den for restriktiv – altså hvis du har forbudt dig selv en masse madvarer.
    Start med at se på, om du har lavet en masse fravalg frem for tilvalg. For når du fravælger ting – i dette tilfælde madvarer – bliver det ofte dit fokuspunkt, som du ikke kan stoppe med at tænke på.
  • Vær opmærksom på dine godkendende tanker, hvor du fortæller dig selv, at: ’Det er ok jeg spiser xxx, for jeg har jo haft en hård dag’, eller ’Hvor er det synd for mig, så i dag må jeg godt spise xxx’.
    Ikke fordi du ikke må spise det du ønsker, men din hjerne har fundet en genvej til ekstra mad, som ikke nødvendigvis hjælper dig under et vægttabsforløb.
  • Lad være med at slå dig selv i hovedet, hvis du ikke lige følger din plan. Vær i stedet nysgerrig på, hvorfor du har lyst til det, du ønsker at spise.
    Du kan nemlig ikke regne med at gå igennem et slankeforløb uden tilbagefald en gang i mellem. Det er OK og helt naturligt. Men brug det ikke som en undskyldning til at lade resten af dagen sejle.
  • Det er OK at sige NEJ, så vel som det er OK at sige JA. Husk, at det er dig der bestemmer farten. Det kan være dine kolleger eller svigermor, som tilbyder kage og boller. Og siger du nej, bliver de kede af det. Spørg dig selv, om du ville blive ked af det, hvis de sagde nej til dig, hvis du tilbød kage – nej vel! Lige så sikkert er det, at de heller ikke bliver kede af det.
  • Vær realistisk i dine mål. Et vægttab tager tid, for det er ikke kun det ydre, som bliver ændret. Du skal også have det indre med. Og for det meste, er det en indre rejse, frem for en ydre. Forstået på den måde, at hvis du kun har fokus på at ændre det ydre, så finder du ikke ud af, hvorfor du tager det hele på igen, når kuren er overstået.
  • Det er ok at være sulten. Ved at mærke sult helt ned i en rumlende mave, får du en fornemmelse af, hvad sult handler om. Rigtig mange har nemlig glemt, hvordan det føles at være sulten, fordi mad er så let tilgængeligt hele tiden. Vi når derfor ikke at finde ud af, om vi måske bare var tørstige. Eller måske er du ked af det eller keder dig.
  • Slankekure skal ikke være en sur pligt, og selvom det ikke nødvendigvis er en dans på roser hele vejen igennem, så skal det stadig give dig noget energi og glæde. Hvis det ikke gør det, risikerer du at miste motivationen efter en måned.

Overvægt er ikke problemet, men et symptom på problemet

Vil du have min hjælp?

Det kan være svært at gå igennem et slankeforløb alene. Det kan naturligvis sagtens lade sig gøre, men det tager ofte længere tid, og måske et par forsøg, inden det lykkes.

Hvis du gerne vil nå sikkert og hurtigere i mål med dit vægttab, så tilbyder jeg både et 8-ugers online mentorforløb ‘Det selvkærlige vægttab’, hvor vi også kommer i dybden med den mentale del af vægttabet.

Jeg tilbyder en gratis afstemningssamtale på 30 min., så vi sikrer, at vi er et godt match.

Læs om Det selvkærlige vægttab

Book en gratis afstemningssamtale

Freebie forside

Få guiden 7 strategier til et holdbart vægttab

- og modtag mit nyhedsbrev, hvor du får endnu flere tips, guides og tilbud til en sund og selvkærlig livsstil.

Success - du vil modtage en mail om lidt, hvor du kan hente din kopi af guiden.

Pin It on Pinterest

Share This