fbpx

Det korte svar er nej.

Det lidt længere svar er stadig nej. For det har kun en lille indflydelse på, om du taber dig eller ikke.

Det der gør, at nogle personer taber sig, når de dropper kulhydraterne, er, at de spiser flere grøntsager og mere protein, som mætter i længere tid.

Derfor, er du glad for kartofler, ris og pasta, skal du ikke opgive det lige med det samme. Hvis du der imod spiser hvide ris og pasta, anbefaler jeg, at du skifte over til grov/fuldkorns pasta og vilde og/eller brune ris.

Det kan du, fordi den grove variant indeholder kostfibre, som både holder dig mæt over længere tid, end hvide ris og pasta gør. Men som også forbedre fordøjelsen og kan være med til at sænke dit dårlige kolesterol.

Når du vælger pasta og ris, kan du med fordel kigge efter fuldkorns- eller nøglehulsmærket. Kig også på varedeklarationen, hvor der skal stå “fuldkornshvede”, “fuldkornsrug” eller “fuldkornsdurum”.

Smagen er lidt anderledes end de hvide varianter, så du skal måske bruge lidt tid på at vænne dig til den lidt anderledes smag i starten. Men når det sker, vil du have svært ved at vende tilbage til de hvide ris og pasta, som pludselig vil have en lidt vandet smag.

Spis alsidigt og balanceret

Mit forslag til en alsidig og balanceret kost er derfor, at du ikke udelukker visse fødevarer, men overvejer sammensætningen og mængderne.

Fyld godt op med grøntsager, gode proteiner og lidt kulhydrater. Sørg også for, at du får en passende mængde fedt, da det blandt andet også er med til at holde dig mæt i længere tid, samt undgå at overfalde slikskabet om aftenen.

Mængderne er især vigtig, da vi ofte spiser mere, end vi selv går og tror.

Risikoen ved at udelade visse fødevarer er også, at du overspiser i dem, når du på et tidspunkt enten giver dig selv ‘lov’ til at spise det, eller når din motivation slutter.

 

Har du brug for min hjælp til at få et balanceret forhold til mad?

Og er du træt af slankekure, men ønsker du stadig at tabe dig, så er mit 8-ugers online mentorforløb, hvor vi arbejder ud fra det selvkærlige vægttabs metode, måske noget for dig.

Læs mere om Det selvkærlige vægttab

Har du spørgsmål til forløbet eller til mig og min metode, er du velkommen til at kontakte mig. Det kan du enten gøre ved at skrive til mig på mail vivian(@)kropogharmoni.dk eller via Facebook messenger

Læs også…

Skal jeg tælle kalorier for at tabe mig?

Hvorfor spiser jeg, når jeg ikke er sulten?

Dejligt, at du vil læse med.

Du er også velkommen til at dele mit indlæg, hvis du syntes, andre kunne have glæde af at læse med.
Det kan du gøre fra ikonerne i venstre side af skærmen.

Freebie forside

Få guiden 7 strategier til et holdbart vægttab

- og modtag mit nyhedsbrev, hvor du får endnu flere tips, guides og tilbud til en sund og selvkærlig livsstil.

Success - du vil modtage en mail om lidt, hvor du kan hente din kopi af guiden.

Pin It on Pinterest

Share This